آشنایی با روش سوپرفینیشینگ و تفاوت آن با پولیش

آشنایی با روش سوپرفینیشینگ و تفاوت آن با پولیش

سوپرفینیشینگ یک فرآیند فلزکاری پیشرفته است که برای ایجاد یک پرداخت دقیق تر روی قطعات فلزی طراحی شده است. مانند سایر فرآیندهای تکمیل، این فرایند نیز شامل حذف مواد است. تکمیل لایه بالایی مواد روی سطح قطعه کار را حذف می کند تا سطحی صاف تر ایجاد کند که با الگوی دریچه ای متقاطع مشخص می شود.

روش سوپرفینیشینگ چگونه کار می کند؟

به طور معمول پس از انجام سایر فرآیندهای لازم، عملیات سوپرفینیشینگ انجام می شود. هنگامی که یک قطعه کار برای دستیابی به یک پایان مطلوب آسیاب می شود، آن را سوپرفینیشینگ می کند. در طول فرآیند سوپرفینیشینگ قطعه کار در معرض یک نوار ساینده یا سنگ چرخان با دانه ای بسیار ریز قرار می گیرد. دانه فوق العاده کوچک به حذف مواد بیشتر از سطح قطعه کار کمک می کند. از آنجایی که نوار یا سنگ ساینده روی قطعه کار ساییده می شود، مواد را حذف می کند. از آنجایی که نوار یا سنگ ساینده در برابر قطعه کار می چرخد، با این حال، یک الگوی متقاطع ایجاد می کند.

سوپرفینیشینگ در مقابل پولیش: تفاوت چیست؟

در حالی که سوپرفینیشینگ و پولیشینگ مشابه هستند، پرداخت فوق العاده و پولیشینگ یکسان نیستند. پولیش برای ایجاد یک سطح صاف روی قطعه کار از طریق استفاده از اصطکاک طراحی شده است. از سوی دیگر، سوپرفینیشینگ یک الگوی متقاطع ایجاد می کند. اگر انگشتان خود را روی سطح یک قطعه کار فوق تمام شده بمالید، این برجستگی ها را احساس خواهید کرد. قطعات کار صیقلی دارای الگوی هچ متقاطع نیستند، که یکی از راه هایی است که این فرآیند با سوپرفینیشینگ متفاوت است. تفاوت دیگر بین سوپر فینیشینگ و پولیش این است که فقط اولی یک روکش آینه ای ایجاد می کند. هنگامی که یک قطعه کار صیقل داده می شود، یک روکش بازتابنده و آینه مانند خواهد داشت. با این حال، قطعات کار سوپرفینیشینگ همان روکش آینه مانند را ندارند. در عوض، آنها یک روکش کدرتر و کم انعکاس دارند.

مزایای سوپرفینیشینگ

مزایای متعددی برای سوپرفینیشینگ وجود دارد که یکی از آنها تلرانس بیشتر است. اکثر فرآیندهای تکمیلی شامل استفاده از یک ساینده برای آسیاب و حذف مواد از قطعه کار است - و سوپرفینیشینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال، از مواد ساینده با دانه بندی ریزتر نسبت به سایر فرآیندهای تکمیل استفاده می کند. غیر معمول نیست که ساینده های فوق البته دارای دانه بندی فقط 5 تا 8 میکرومتر باشند. با چنین دانه های ریزی، این ساینده ها قادر به ایجاد قطعات کار با تلرانس های محکم تر هستند. همچنین سوپرفینیشینگ برای آب بندی قطعات کار نسبت به سایر فرآیندهای دیگر مناسب تر است. این به دلیل این واقعیت است که آنها سطح تصفیه شده تری ایجاد می کنند. برای قطعات کار مورد استفاده در محیط های شدید که رطوبت یک نگرانی است، سطح سوپرفینیشینگ ممکن است محافظت بیشتری در برابر نفوذ رطوبت داشته باشد. اینها تنها چند مزیت منحصربفرد سوپرفینیشینگ هستند.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0